http://raminkiller.persiangig.com/1212.jpg
کمپانی بلیزارد برای اولین بار توسط مایکل مورهیم ، آلن آدام و فرانک پیرس با نام silicon & synapse در فوریه ۱۹۹۱ بنیان گذاری شد . طی یک سال بعد از تشکیل شرکت هر سه نفر مدرک مهندسی خود را از UCLA دریافت کردند و پس از آن کمپانی بر روی پورت کردن بازی های سایر سازندگان برای کنسول های متفاوت متمرکز شد....
بقیه در ادامه ی مطلب...


بلیزارد این اسم اسطوره ای که انگار سال هاست هر از چند گاه نام آن را در کنار نام جایزه ها و رقم های میلیونی میبینیم ، قطعا مورد مناسبی برای بحث و بررسی خواهد بود زیرا بیشتر از هر شرکت بازیسازی دیگری در بازی ساختن برای کامپیوتر های شخصی پیشرفته و موفق بوده است ، warcraft ،starcraft ، Diablo و مهم تر از همه :عنوان world of warcraft.

بلیزارد این اسم اسطوره ای که انگار سال هاست هر از چند گاه نام آن را در کنار نام جایزه ها و رقم های میلیونی میبینیم ، قطعا مورد مناسبی برای بحث و بررسی خواهد بود زیرا بیشتر از هر شرکت بازیسازی دیگری در بازی ساختن برای کامپیوتر های شخصی پیشرفته و موفق بوده است ، warcraft ،starcraft ، Diablo و مهم تر از همه :عنوان world of warcraft.
● تاریخچه :
کمپانی بلیزارد برای اولین بار توسط مایکل مورهیم ، آلن آدام و فرانک پیرس با نام silicon & synapse در فوریه ۱۹۹۱ بنیان گذاری شد . طی یک سال بعد از تشکیل شرکت هر سه نفر مدرک مهندسی خود را از UCLA دریافت کردند و پس از آن کمپانی بر روی پورت کردن بازی های سایر سازندگان برای کنسول های متفاوت متمرکز شد ، از جمله کار های این شرکت در این زمینه J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings, Vol. I و Battle Chess II: Chinese Chess بودند. در سال ۱۹۹۳ کمپانی برای اولین بار دست به ساخت بازی های مستقل زد و حاصل این کار بازی های Rock N’ Roll Racing و the lost Vikings بودند که توسط ناشر interplay productions به بازار عرضه شدند . یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۴ نام شرکت به chaos studios تغییر کرد اما پس از مدتی وقتی موسسان فهمیدند شرکت دیگری نیز با همین نام وجود دارد دوباره نام شرکت را به silicon & synapse تغییر دادند ، درهمان سال ناشر فرصت طلب Davidson & Associate کمپانی بلیزارد را با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون دلار خریداری کرد و کمی بعد از آن بود که بلیزاد اولین ساخته ی موفق خود را به بازار عرضه کرد : warcraft orc and humans
بعد از این بلیزارد میان شرکت های زیادی دست به دست شد :در ۱۹۹۶ کمپانی CUC International Davidson و silicon & synapse را خرید و مدت کمی پس از آن (۱۹۹۷) خودش با یک مشاور املاک و هتل ترکیب شد . در ۱۹۹۸ معلوم شد cuc سال ها قبل مرتکب کلاهبرداری بزرگی شده و بعد از این افتضاح طی ۶ ماه بعد از آن سهام شرکت ۸۰ درصد کاهش یافت و پس از ورشکستگی sierra on-line (که شامل blizzard نیز می شد) را به ناشر فرانسوی havas فروخت و وقتی هنوز یکسال نگذشته بود در ۱۹۹۸ کمپانی havas توسط Vivendi خریداری شد . بلیزارد ۱۰ سال زیر مجموعه ی این شرکت بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸ vivendi با activision ترکیب شد و این باز بلیزارد آن قدر موفق بود تا نام شراکت خود را به جای activision Vivendi ... activison blizzard نام گذاری کند.
این ها ماجرای ادغام شدن های بی شمار بلیزارد بود اما بهتر است به عقب باز گردیم تا آنچه در این سال ها بر بلیزارد گذشت را مرور کنیم.
در ۱۹۹۶ بلیزارد کمپانی condor games که در حال کار بر روی عنوان Diablo خود بلیزارد بود را رسما خریداری کرد و نام استودیو را blizzard north نامید که پروزه های Diablo و Diablo ۲ در همین استودیو (واقع در سن ماتیو کالیفرنیا) به پایان رسید.
اولین سرویس بازی آنلاین بلیزارد با نام battler.net در ژانویه ۱۹۹۷ همزمان با عرضه ی دیابلو افتتاح شد. در سال ۲۰۰۲ بلیزارد تصمیم گرفت تمام محصولاتی که طی۳ سال اول تاسیس خود ساخته بود را برای کنسول دستی game boy بازسازی کند ، در سال ۲۰۰۴ اولین استودیوی اروپایی خود را در حومه ی شهر پاریس تاسیس کرد ، مهم ترین دلیل و لزوم تاسیس این دفتر نمایندگی، پشتیبانی عنوان MMORPG بزرگ World of Warcraft بود. این عنوان بحث برانگیز بلیزارد سرانجام در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۴ در سراسر جهان و با نظمی که بلیزار انتظارش را داشت عرضه شد. سال بعد بلیزارد رسما خریداری شرکت swingin’ ape studios( سازنده ی بازی برای کنسول ها) را اعلام کرد. وقتی بلیزارد اقدام به این کار کرد این شرکت در حال کار بر روی starcraft:ghost بلیزارد بود و پس از پیشنهاد بلیزارد به مجموعه ی بزرگ این شرکت پیوست.
سر انجام در سال ۲۰۰۸ در مراسم سالیانه "تقدیر تکنولوژی و مدیریت " blizzard به خاطر ساخت world of warcraft مورد تشویق و تقدیر همه قرار گرفت و یادمان ان جایزه ای است که به مایک مورهیم اعطا شد.
همچنین در این مراسم به محصولات دیگر بلیزارد نیز اشاره ای شد که لیست تمام آن را در زیر می بینید:
▪ ۱۹۹۱:
RPM Racing
▪ ۱۹۹۲:
Battle Chess (windows,commodore ۶۵) (پورت برای کنسول amiga (
Battle chess II:Chinese chess (پورت برای کنسول amiga (
J.R.R Tolkien’s The lord of the rings,vol ۱(پورت برای کنسول amiga (
Castles (پورت برای amiga (
MicroLeague Baseball Castles (پورت برای amiga (
Lexi cross(پورت برای macintosh)
Dvorak on typing(پورت برای macintosh)
The lost Vikings
▪ ۱۹۹۳:
Rock N’ Roll Racing
▪ ۱۹۹۴:
Shanghai II: Dragon’s Eye
Blackthorne
The Death and Return of Superman
Warcraft: Orcs & Humans
▪ ۱۹۹۵:
The Lost Vikings II
Justice League Task Force
Warcraft II: Tides of Darkness
▪ ۱۹۹۶:
Warcraft II: Beyond the Dark Portal
Diablo
▪ ۱۹۹۸:
StarCraft
StarCraft: Brood War
▪ ۱۹۹۹:
Warcraft II: Battle.net Edition
▪ ۲۰۰۰:
Diablo II
▪ ۲۰۰۱:
Diablo II: Lord of Destruction
▪ ۲۰۰۲:
Warcraft III: Reign of Chaos
▪ ۲۰۰۳:
Warcraft III: The Frozen Throne
▪ ۲۰۰۴:
World of Warcraft
▪ ۲۰۰۷:
World of Warcraft: The Burning Crusade
▪ ۲۰۰۸:
World of Warcraft: Wrath of the Lich King
▪ در دست ساخت:
StarCraft II (Wings of Liberty)
این بازی در ۱۹ می۲۰۰۷ در کنفرانس جهانی رسما اعلام شد.(سئول کره)
StarCraft II (Heart of the Swarm)
StarCraft II (Legacy of the Void)
● Diablo III
این بازی در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۸ در کنفرانس جهانی رسما اعلام شد.(پاریس فرانسه)
اما در این میان عنوان هایی بودند که هرگز عرضه نشدند ، عنوان هایی مانند Warcraft Adventures: Lord of the Clans که در ۲۲ می ۱۹۹۸ کنسل شد ، , Shattered Nationو StarCraft: Ghost که برای همیشه نا تمام ماندند و از تاریخ ۲۴ مارچ ۲۰۰۶ رسما فسخ شدند. همچنین عنوان pax imperia ۲ نیز از ساخته های ناکام بلیزارد به شمار می رود.
بلیزارد در مورد فیلمی بر اساس world of warcraft خبر هایی منتشر کرده بود اما بعد از آن دیگر هیچ حرفی به میان نیاورد و باعث شد عده ای مطمئن شوند که این پروژه (که قرار بود توسط legendary pictures به پایان برسد) نیز باطل شده است.
اغلب این عنوان ها به خاطر عنوان های بزرگ تر بلیزارد زیر سایه قرار گرفتند و یا به دلیل اختلافات دو شرکت نیمه تمام رها شدند ، اما اگر هریک از این اتفاقات نبود این امکان وجود داشت که هر کدام از آن ها به عنوانی بزرگ تبدیل شود.
● فرار مغز ها :
بلیزارد نیز مانند هر کمپانی دیگری از جدایی کارمندان و مسئولان مستثنی نبود و عده ی زیادی بعد از جدایی از این کمپانی شرکت ها شخصی خود را تشکیل داده و اکثرشان موفقیت های زیادی به دست آوردند ... شاید برای این امر نیز باید از بلیزارد متشکر بود.
شرکت های تاسیس شده توسط کارکنان بلیزارد:
Flagship studios
سازندگان hellgate:London
Arena Net
سازندگان سری guild wars
Ready at dawn studios
سازندگان daxter ، god of war:chains of Olympus و همچنین okami
Red ۵ studios
هنوز عنوانی عرضه نکرده اند و در حال کار بر روی یک عنوان mmo هستند.
Castaway entertainment
در حال کار بر روی پروژه ی crisis و سازنده ی بازی مشابه دیابلو djinn
Click entertainment
سازندگان throne of darkness
Carbine studios
هنوز عنوانی عرضه نکرده اند و در حال کار بر روی یک عنوان mmo هستند.
Turpitude design
بنیان گذاری شده توسط استیگ هدلاند
Hyboreal games
تازه تاسیس
Battle.net:
همانطور که پیش از این اشاره شد بود این پروژه یک ارایه دهنده ی سرویس انلاین انحصاری برای بازی های بلیزارد است. (Diablo,starcraft,brood war,lord of destruction,warcraft) . افتتاح این سرویس در ژانویه ۱۹۹۷ همزمان با عرضه ی اولین Diablo انجام شد. این سرویس مکانی برای جمع کردن تمام طرفداران بازی های بلیزارد بود (البته به جز world of warcraft که سرور های عظیم جداگانه داشت). در این سرور ها realm های pvp و co-op ارایه می شد و تمام امکانات چت ، event ها و ... رایگان بود و برای ورود تنها شماره ی سریال نسخه ی اوریجینال بازی ارایه می شد.
در رابطه با همین سرویس با مشکلات زیادی روبه رو شد ، عده ای از جوانان سیستم مشابهی با نام bnetd را طراحی کردند که بدون نیاز به کد اوریجینال به کاربران اجازه ی بازی می داد. وقتی بلیزارد از این گروه شکایت کرد به در خواست خود بلیزارد تصمیم گفته شد تمام اعضای سرور با ارایه ی کد اوریجینال بتوانند به ادامه ی بازی بپردازند و این به نفع همه بود چون هم بلیزارد مجبور نبود به تبلیغات مجدد برای سرور خود می پرداخت و نه مشتریان قدیمی حساب ها و اندوخته های خود را از دست می دادند در واقع بلیزارد سرور های bnetd را غنیمت گرفت.
پس از آن بلیزارد نرم افزار جدیدی را برای بازی world of warcraft خود تدارک دید به طوری هنگام اجرای این بازی نرم افزار که warden client نام داشت سیستم کاربر و process ها را جستجو می کرد تا از عدم وجود هرگونه برنامه های third party و تقلب مانند artmoney , cheatengine و ... اطمینان حاصل کند.
بلیزارد با مشکلاتی از قبیل کپی نسخه های warcraft با نام freecraft و توزیع موتور آن به صورت رایگان و حتی انتشار نسخه های چینی warcraft که تنها زبانشان توسط ناشر چینی تغییر کرده بود مواجه شد ، اما هیچ قانون شکنی نتوانست از زیر چنگال های تیز بلیزارد فرار کند و تاوان تمام کارهای خود را پرداخت ، بلیزارد اجازه ی هدر رفتن زحماتش را به هیچ کس نمی داد.
آخرین اقدام بلیزارد برای رعایت حقوق مصرف کننده در سال ۲۰۰۸ بود که به خریداران بازیهای بلیزار داین امکان را میداد تا با یکبار وارد کردن سریال بازی صاحب حسابی در سرور بلیزارد شده و توانایی دانلود بازی مورد نظر را برای همیشه داشته باشند . و این همانطور که سخن گوی بلیزارر گفت :" شما محصولات ما را فقط یکبار می خرید."
● سخن آخر:
بلیزارد ...، چه نام آشنایی ! از ۱۹۹۱ که کاری جز پورت کردن بازی ها انجام نمی داد تا کنون خیلی فرق کرده است ، یکی از بزرگترین کمپانی هایی که توانست حقوق خود و طرفدارانش را حفظ کند و اسطوره ای برای pc باز ها شود . بلیزارد بازی های زیادی برای رایانه های شخصی عرضه کرد و تمام آن ها مایه ی غبطه ی کنسول ها بودند و نه تنها نام خودش ، بلکه نام بازی هایش هرگز از یاد کسانی که تجربه اش کرده اند نخواهد رفت. از این روهمیشه شعار مشترکی میان طرفداران pc وجود خواهد داشت ، "blizzard تمام افسانه های ماست".